"V Česku vygeneroval podľa našich odhadov v roku 2022 vyše 170
miliónov eur a v roku 2021 približne 182 miliónov eur (Lidl aj Kaufland
sú na Slovensku aj v Česku verejné obchodné spoločnosti, čo znamená, že
daň z príjmov právnických osôb do štátneho rozpočtu odvádzajú až ich
zahraničné matky). Ak by sme brali do úvahy iba rok 2021, za ktorý máme
dostupné finančné údaje o všetkých obchodoch, tak by čistý zisk
spoločnosti Lidl tvoril 65 % čistého zisku ostatných siedmich reťazcov
dokopy," spresnil.
Najvyššiu ziskovú maržu na Slovensku mal podľa neho v roku 2022 práve
Lidl, a to vyše 6,6 %, aj keď si medziročne pohoršil - rovnako ako
väčšina ostatných obchodov s výnimkou Milk-Agro, ktorému sa podarilo
odlepiť sa od dna a z 0,1 % v roku 2021 mu vzrástla zisková marža na 0,7
%.
Analytik priblížil, že v Česku kraľuje menšia sieť predajní Norma s
maržou 6,2 % za rok 2022 a zároveň je to jeden z dvoch predajcov (Penny
Market zvýšil maržu o 0,2 percentuálneho bodu), ktorému sa ziskovú maržu
podarilo zvýšiť. Druhým v poradí je Lidl a tretím by pravdepodobne bol
Kaufland.
Kaufland aj Lidl dosahujú na Slovensku vyššie marže ako v Česku, Billa
ich má v oboch krajinách podobné - okolo 1 %. Najväčší rozdiel je v
prípade Tesca. Zatiaľ čo zisková marža Tesca na Slovensku je okolo 4 až 5
%, v Česku sa blíži k nule. "Zároveň tu pozorujeme najväčší
medziročný prepad ziskovej marže. Dôvodom je strmší rast oprávok k
dlhodobému majetku v rámci účtovnej položky Odpisy a opravné položky k
dlhodobému nehmotnému majetku a dlhodobému hmotnému majetku. Tie v Česku
Tesco viac ako zdvojnásobilo a na Slovensku podrástli o vyše polovicu," doplnil.
"Napriek tomu Lidl aj Kaufland panujú na slovenskom aj českom trhu. V
Česku má vyššiu maržu len Norma, ktorá prevádzkuje 50 diskontných
predajní, čo je šestina oproti Lidlu alebo osmina oproti podobnému
formátu predajní pod značkou Penny Market," dodal Lindák.